وبلاگ

ما همیشه بهترین خدمات را برای
مشتریان خود ارائه می دهیم

وردپرس

اگر دغدغه‌ی راه‌اندازی وب‌سایت دارید یا به‌نوعی در این حوزه فعالیت می‌کنید، حتمن مطالب زیادی در رابطه با  وردپرس و قابلیت‌های بی‌نظیر آن شنیده‌اید. اما وردپرس چیست؟ وردپرس (WordPress)، محبوب‌ترین و ساده‌ترین راه برای ساختن یک وب‌سایت است که با ارایه‌ی قابلیت‌های کاربردی و متنوع به‌شکل رایگان و متن‌باز به مسیر طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت شما سرعت می‌بخشد.  ادامه مطلب را بخوانید تا با وردپرس،‌ ویژگی‌ها و دلایل محبوبیت آن آشنا شوید.

معرفی وردپرس و نحوه عملکرد آن

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) است که امکان طراحی و مدیریت مولفه‌های اصلی و لازم برای یک وب‌سایت را بدون نیاز به کدنویسی فراهم می‌کند. وردپرس، متن‌باز و رایگان است؛ به این معنا که همه‌ی افراد بدون پرداخت هزینه می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند و تغییرات مدنظرشان را انجام دهند. اما وردپرس چرا و به‌دست چه کسانی توسعه داده شد؟

تاریخچه وردپرس

وردپرس در سال ۲۰۰۳ و به‌دست دو توسعه‌دهنده به نام‌های مایک لیتل (Mike Little) انگلیسی و مت مولنوگ (Matt Mullenweg) آمریکایی توسعه داده شد. در آن زمان، دو سالی می‌شد که توسعه‌ی یک ابزار ساخت وبلاگ به‌نام b2/cafelog متوقف شده بود. به همین علت، مایک و مت تصمیم گرفتند تا یک ابزار ساخت وبلاگ را براساس پلتفرم b2/cafelog بسازند.

این دو توسعه‌دهنده، بهبودهای اساسی را روی b2/cafelog ایجاد کردند و این پلتفرم را با یک رابط کاربری جدید در قالب وردپرس عرضه کردند. در نسخه‌ی بعدی، قابلیت محبوب ساخت و استفاده از افزونه (Plugin) به وردپرس اضافه شد و کاربران می‌توانستند با اضافه کردن افزونه‌های وردپرسی مختلف، عملکرد وب‌سایت خود را ارتقا دهند. 

به‌مرور زمان، ویژگی‌هایی مانند صفحه‌بندی و ابزاری برای مدیریت نظرها به وردپرس اضافه شد. هم‌چنین توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند با استفاده از جاوا اسکریپت، امکان ایجاد تغییرات جزیی را بدون نیاز به بارگذاری دوباره صفحات وب فراهم کنند. در ادامه‌ی این مسیر، ویژگی‌های مهم زیر به وردپرس اضافه شدند:

  • امکان مشاهده پیش‌نمایش از قالب یا تم در حال ساخت
  • امکان به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزار
  • بهبود تجربه کاربری در صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف (گوشی‌ها،‌ تبلت‌ها و…)
  • امکان ویرایش تصاویر در ویرایشگر داخلی وردپرس
  • پشتیبانی از پروتکل HTTPS  

در حال حاضر، وردپرس به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای رایگان فعالیت می‌کند، تا جایی‌که بیش از ۴۳ درصد سایت‌های دنیا به کمک این ابزار طراحی شده‌اند. «بنیاد وردپرس» وظیفه‌ی توسعه این ابزار را بر عهده دارد و تا امروز، متن‌باز و رایگان بودن آن را تضمین کرده است. اما علت محبوبیت بالای وردپرس چیست؟

 

ویژگی‌های اصلی وردپرس که باعث محبوبیت آن شده است

در اولین نگاه شاید یادگیری سریع و استفاده آسان مهم‌ترین عامل محبوبیت وردپرس باشد، اما این سیستم مدیریت محتوا ویژگی‌هایی کاربردی متعددی را در اختیار علاقه‌مندان خود قرار داده است. برخی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت وردپرس را در ادامه نام می‌بریم:

دسترسی و استفاده رایگان: وردپرس رایگان است و برای همیشه رایگان می‌ماند و کاربران آن می‌توانند بدون پرداخت هزینه به بخش عمده‌ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن دسترسی داشته باشند.

قابلیت شخصی‌سازی بالا: هنگام استفاده از وردپرس به افزونه‌ها، تم‌ها و قالب‌های مختلفی دسترسی خواهید داشت و امکان شخصی‌سازی بخش‌های مختلف وب‌سایت بدون نیاز به کدنویسی برای شما فراهم می‌شود. 

وجود ابزارهای بهینه‌ساز SEO: شما هنگام استفاده از وردپرس می‌توانید به‌منظور بهینه‌سازی صفحه‌های مختلف وب‌سایت خود برای موتورها جست‌وجو، از ابزارهای کاربردی مختلفی استفاده کنید و با سرعت بیش‌تری در مسیر کسب رتبه‌های برتر در نتایج گوگل حرکت کنید.

به‌روز و با ثبات: وردپرس به‌کمک فعالیت‌های یک جامعه پویا و کاربران آن، همواره در حال رشد و توسعه است. این پلتفرم به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شود تا در عین اضافه شدن قابلیت‌های جدید، نواقص امنیتی آن هم برطرف شود. 

مزایای طراحی سایت با وردپرس نسبت به سایر روش‌ها

در حالت کلی می‌توان هر وب‌سایتی را به یکی از سه روش «طراحی سایت با استفاده از وردپرس»، «طراحی سایت با استفاده از سایت‌ساز» و «طراحی سایت با کدنویسی» طراحی یا راه‌اندازی کرد. هر یک از روش‌های گفته‌شده می‌توانند به‌تناسب شرایط [هزینه و نوع کارکرد وب‌سایت] در جای خود مناسب باشند. در ادامه روش راه‌اندازی سایت با استفاده از وردپرس را با سایر روش‌های رایج مقایسه می‌کنیم.

وردپرس در مقابل طراحی سایت به‌روش برنامه‌نویسی

یکی از راه‌های طراحی سایت، برنامه‌نویسی (کدنویسی) است. بدیهی است که شما در این روش باید با اصول برنامه‌نویسی آشنا باشید. هم‌چنین باید به زبان‌هایی مثل PHP، جاوا اسکریپت و کدهای CSS ،HTML و .. تسلط داشته باشید. یادگیری و مسلط شدن روی زبان‌های برنامه‌نویسی، کاری زمان‌بر است. اما یادگیری وردپرس به‌راحتی و در زمانی کوتاه امکان‌پذیر است.

دوره‌های آموزشی زیادی برای یادگیری رایگان وردپرس وجود دارد. هم‌چنین می‌توانید روی کمک جامعه‌ی بزرگ وردپرس برای رفع مشکلات، دانلود افزونه‌ها و … حساب کنید. نصب و استفاده از وردپرس حتا برای افرادی مبتدی هم به‌سادگی قابل انجام است؛ در حالی‌که توسعه‌ی وب‌سایت با زبان‌های برنامه‌نویسی به تجربه‌ی زیادی نیاز دارد.

البته طراحی سایت با کد یا برنامه اختصاصی خودتان مزیت‌های زیادی دارد، که از نمونه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  امکان کنترل کامل وب‌سایت
  • تامین امنیت و تعیین روش‌های شخصی‌سازی‌شده
  •  مدیریت جزییات (بخش‌های مختلف وب‌سایت)
  • امکان ایجاد تغییرات خاص و کم کاربرد
  • وردپرس در مقابل طراحی سایت با سایت‌ساز (Website Builder)

با استفاده از سایت‌ساز می‌توان یک وبسایت را بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، طراحی و پیاده‌سازی کرد. شاید استفاده از ابزارهای سایت‌ساز ساده‌تر از راه‌اندازی وردپرس باشد، اما سایت‌سازها ویژگی‌های بسیار کم‌تری را نسبت به وردپرس ارایه می‌دهند.

سایت‌سازها معمولن توسط شرکت‌هایی که این نرم‌افزارها را توسعه داده‌اند، ارایه می‌شود. این شرکت‌ها در ازای دریافت حق اشتراک، امکان طراحی سایت تنها با چند کلیک را فراهم می‌کنند. هزینه‌‌های لازم برای تهیه‌ی حق اشتراک در این روش، می‌تواند بار مالی سنگینی را به شما تحمیل کند. این در حالی است که طراحی سایت با وردپرس بسیار ارزان تمام می‌شود. هم‌چنین میزان شخصی‌سازی و کنترل شما روی وب‌سایت، در روش طراحی سایت با وردپرس بیش‌تر است.

مهم‌ترین کاربردهای وردپرس چیست؟

وردپرس بیش‌تر برای طراحی وبلاگ به‌کار می‌رود، اما ابزارهای موجود در آن امکان توسعه‌ی انواع وب‌سایت‌ها را فراهم می‌کند. با استفاده از وردپرس می‌توان سایت‌هایی با کاربردهای گوناگون را ایجاد کرد؛ که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • وب‌سایت‌های فروشگاهی یا تجارت الکترونیکی
  • وب‌سایت‌های معرفی کسب‌وکارها (به اصطلاح رایج سایت‌های شرکتی)
  • وب‌سایت‌های شخصی 
  • انجمن‌های گفت‌وگوی آنلاین
  • روزنامه و مجله‌ی دیجیتال
  • وب‌سایت‌هایی برای عضوگیری و ارایه‌ی خدمات خاص به اعضا
  • وب‌سایت‌های آموزش آنلاین
  • وب‌سایت‌هایی برای عرضه‌ی محتوای ویدیویی یا صوتی
  • و…

همان‌طور که می‌بینید، تقریبن همه نوع وب‌سایت را می‌توان به‌کمک وردپرس ساخت. اما استفاده از وردپرس برای کدام کسب‌وکارها بهتر است؟

استفاده از وردپرس برای کدام کسب‌وکارها بهتر است؟

باید بدانید که استفاده از وردپرس را نمی‌توان محدود به گروه یا اشخاص خاصی کرد. از کسی که تنها می‌خواهد یک وب‌سایت شخصی داشته باشند تا مجله‌ی بزرگی مانند تایم (Time)، از وردپرس برای ساخت سایت خود استفاده می‌کنند. 

با این حال، توصیه می‌شود که سازمان‌های کوچک یا متوسط از وردپرس برای توسعه‌ی وب‌سایت خود استفاده کنند تا به‌کمک این روش با هزینه‌های کم‌تری و در مدت زمان کوتاه‌تری بتوانند خدمات خود را به کاربران‌شان ارایه دهند.

پیش‌نیازهای نصب و راه‌اندازی وردپرس

حالا که به سوال وردپرس چیست پاسخ دادیم، به پیش‌نیازهای نصب آن اشاره می‌کنیم. راه‌اندازی وردپرس بسیار ساده است و به دانش فنی خاص یا صرف هزینه‌های بالا نیاز ندارد. باید بدانید که قبل از راه‌اندازی، باید یک هاست را برای میزبانی از فایل‌های وردپرس تهیه کنید. هاست شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • پشتیبانی از PHP نسخه 7.4 یا بالاتر
  • پشتیبانی از دیتابیس MySQL
  • پشتیبانی از پروتکل HTTPS

البته، فارغ از دغدغه‌های تهیه‌ی یک هاست با کیفیت، شما می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از کانتینر ابری وب‌سایت وردپرسی خود را تنها با یک کلیک راه‌اندازی کنید.

راه‌اندازی و میزبانی وردپرس با استفاده از کانتینر ابری

هاست ابری را می‌توان مثل یک محیط مجازی در نظر گرفت که همه‌ی توابع و فایل‌های لازم برای اجرای یک نرم‌افزار را در خود جای می‌دهد. شما به‌کمک هاست ابری ای ام دی سرور، می‌توانید به‌راحتی و فقط با چند کلیک، وردپرس را راه‌اندازی و آماده کنید. 

ای ام دی سرور امکان نصب و راه‌اندازی وردپرس بر روی کانتینر ابری را با استفاده از داکر ایمیج را فراهم کرده است به این معنا که داکر ایمیج، امکان راه‌اندازی سریع نرم‌افزارهایی مثل وردپرس را در یک محیط ایزوله فراهم می‌کند. علاوه‌بر این باید در نظر داشته باشید که هاست ابری ای ام دی سرور وب‌سایت یا (سیستم مدیریت محتوا وردپرس) شما را روی زیرساختی پایدار و مقیاس‌پذیر میزبانی می‌کند، به‌طوری‌که شما بتوانید به‌تناسب با شرایط کسب‌وکارتان منابع مورد نیاز خود را تامین کنید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب به پرسش وردپرس چیست و چه مزایایی دارد؟ پاسخ دادیم. هم‌چنین متوجه شدیم که راه‌اندازی سایت با استفاده از وردپرس به دانش برنامه‌نویسی یا صرف هزینه‌های زیاد نیاز ندارد.

بدون شک وردپرس می‌تواند طیف وسیعی از نیازهای شما به‌عنوان یک کسب‌وکار آنلاین را برطرف کند و با ارایه‌ی ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع با بهترین و سریع‌ترین روش‌ها خدمات‌تان را در اختیار کاربران‌ مختلف قرار دهد.

با خرید هاست ابری می‌توانید با استفاده از منابع قدرتمند وب‌سایت وردپرسی خود را راه‌اندازی کنید و بدون دغدغه در بخش زیرساخت کسب‌وکارتان در مسیر رشد قرار دهید.