وبلاگ

ما همیشه بهترین خدمات را برای
مشتریان خود ارائه می دهیم

در بازار رقابتی امروز، سرعت و بهره‌وری اهمیت بسیاری دارد. در این بین، توانایی استفاده و کار موثر با مرورگرها، می‌تواند تفاوت قابل توجهی در بهره‌وری و کیفیت کار توسعه‌دهندگان وب ایجاد کند. از آن‌جایی‌که گوگل کروم برای بسیاری از افراد به‌ویژه برنامه‌نویس‌ها مرورگری قابل اعتماد و آشنا است، امروزه افزونه‌ها متعددی با کارکردهای مفید برای این مرورگر تولید شده است.

اکستنشن‌های کروم با ارایه‌ی طیف گسترده‌ای از امکانات، به‌تقریب توانایی انجام هر کاری را دارند، از ویرایش و اشکال‌زدایی کدهای بک‌اند و فرانت گرفته تا بهینه‌سازی عملکرد و تست APIها و … با استفاده از افزونه‌های کروم قابل انجام هستند.

بنابراین، شما با هر تخصص و تجربه‌ای که دارید می‌توانید از افزونه‌های مختلف برای ساده‌سازی و تسریع فرآیندهای توسعه و برنامه‌نویسی استفاده کنید و در کم‌ترین زمان بیش‌ترین بهره‌وری را داشته باشید. ما در این مطلب، بهترین افزونه‌های مرورگر کروم برای توسعه‌دهندگان وب را معرفی می‌کنیم و به‌اختصار کارکرد هر یک از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

۱- افزونه‌ی CodePen

اکستنشن CodePen، یک ویرایش‌گر کد قدرتمند برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند است که قابلیت پیش‌نمایش آنی کد‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال، اگر در حال رسپانسیو کردن یک وب‌سایت باشید، با CodePen به‌راحتی می‌توانید ساختار صفحه را در پنل HTML تعریف و یا استایل‌های CSS را در پنل مشخص‌شده اعمال کنید و نتیجه‌ی کار را به‌شکل آنی ببینید.

CodePen هم‌چنین از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند استفاده از منابع خارجی و کتابخانه‌ها را پشتیبانی می‌کند. برای مثال، هنگامی که طرح شما آماده شد، می‌توانید آن را ذخیره کرده و برای گرفتن بازخورد و یا همکاری با دیگران، به اشتراک بگذارید. 

بنابراین CodePen ابزاری ارزشمند برای توسعه‌دهندگان وب است و می‌تواند با ارایه‌ی یک محیط تعاملی، پیش‌نمایش آنی، ویژگی‌های اشتراک‌گذاری و پشتیبانی از منابع خارجی به ابزاری ضروری برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند تبدیل شود.

۲- افزونه‌ی Lighthouse

Lighthouse یک اکستنشن اوپن‌سورس است که به‌دست گوگل توسعه یافته و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کیفیت و عملکرد وب‌سایت یا اپلیکیشن‌ خود را افزایش دهند. Lighthouse جنبه‌های مختلفی از عملکرد، قابلیت دسترسی، SEO و دیگر موارد را بررسی می‌کند. با اجرای ممیزی‌های Lighthouse، توسعه‌دهندگان می‌توانند گزارش‌های دقیق به‌همراه توصیه‌های کاربردی برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌شان را در اختیار داشته باشند. Lighthouse عواملی مانند زمان بارگذاری صفحه، اجرای صحیح کدهای جاوا اسکریپت، بهینه‌سازی تصویر و رعایت بهترین شیوه‌های توسعه وب را تجزیه و تحلیل کرده و نکات ارزشمندی را برای بهبود وب‌سایت یا اپلیکیشن وب ارایه می‌دهد.

فرض کنید سرعت بارگذاری وب‌سایت شما کند است، با استفاده از Lighthouse می‌توانید گلوگاه‌های عملکردی که منجر به کند شدن وب‌سایت‌تان می‌شود را شناسایی کرده و توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت‌تان دریافت کنید. به‌طور کلی، Lighthouse یک ابزار ارزشمند برای ارزیابی، بهینه‌سازی و اطمینان از کیفیت و عملکرد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب است.

۳- افزونه‌ی Postman

Postman با هدف توسعه و یا کار با APIها طراحی شده است. این ابزار با رابط کاربری ساده، فرآیند اجرا، تست و بررسی کد‌ها و متد‌های نوشته‌شده و مستندسازی API‌ها را برای توسعه‌دهندگان ساده می‌کند.

با استفاده از Postman، شما می‌توانید تمام جزییات ارتباط با‌ API‌ها را کنترل کنید. برای مثال،  می‌توانید درخواست‌های GET ،POST ،PUT و DELETE را برای ارسال به سرویس‌های مختلف وب ایجاد و نتایج را دریافت کنید.

علاوه‌بر این، Postman ابزاری قدرتمند برای تست و اعتبارسنجی API است و به شما امکان می‌دهد تا تست‌های خودکار ایجاد کنید و با بررسی عملکرد API مطمین شوید که همه‌چیز به‌درستی کار می‌کند. هم‌چنین، Postman قابلیت ایجاد محیط‌هایی برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف را دارد، به‌طوری‌که می‌توانید متغیرهایی را تعریف کرده و از آن‌ها در درخواست‌هایتان استفاده کنید.

۴- افزونه‌ی CSS Grid Inspector

CSS Grid Inspector یکی از مفیدترین اکستنشن‌های کروم است که به توسعه‌دهندگان وب در ایجاد طرح‌بندی‌‌های پیچیده کمک می‌کند. هنگامی که قصد دارید یک وب‌سایت رسپانسیو طراحی کنید به‌شکلی که در دستگاه‌ها و رزولوشن‌های مختلف درست نمایش داده شود، اهمیت طرح‌بندی صحیح لایه‌های CSS و کاربرد CSS Grid نمایان می‌شود.

با این افزونه می‌توانید به‌آسانی تنظیمات مختلفی از جمله رنگ‌های پس‌زمینه، حاشیه‌ها و فاصله بین سلول‌ها را در صفحه‌ی وب خود اعمال کنید تا با انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف صفحه نمایش سازگار باشند.

به‌طور کلی، CSS Grid یک ابزار قدرتمند است که با رابط بصری و ویژگی‌های تعاملی بالا، فرآیند ایجاد و تنظیم دقیق طرح‌های پیچیده مبتنی بر شبکه را ساده می‌کند. با استفاده از افزونه‌ی CSS Grid شما می‌توانید به‌راحتی ساختار طرح‌بندی شبکه‌ای را درک کرده و اشکالات مربوط به هم‌ترازی یا قرار دادن آیتم‌ها را عیب‌یابی و رفع کنید. 

۵- افزونه‌ی ColorZilla

افزونه‌ی Colorzilla یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های طراحان وب در زمینه‌ی مدیریت رنگ‌ها است. شما با استفاده از این افزونه می‌توانید کد رنگی هر پیکسل از صفحه وب را در مرورگر، در دو استاندارد Hex و RGB، به‌دست آورید و یا از طریق پالت رنگی افزونه‌ی رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

با این افزونه، شما به‌عنوان طراح یا توسعه‌دهنده دیگر به جست‌وجوی دستی برای پیدا کردن کد دقیق رنگ‌ها نیاز نخواهید داشت و فقط کافی است موس را روی رنگ موردنظرشان در یک صفحه وب نگه دارید و مقادیر هگزادسیمال، RGB یا HSL آن رنگ را به‌دست آورید. این ویژگی روند استفاده از رنگ‌های خاص در CSS یا نرم‌افزارهای طراحی را ساده کرده و کارایی و دقت را بهبود می‌بخشد.

علاوه‌بر این، مولد گرادیانت ColorZilla، یک ابزار مفید برای ایجاد گرادیانت‌های بصری جذاب است. کاربران می‌توانند رنگ‌ها، جهت و نوع گرادیانت را تعریف کنند و از کد CSS تولیدشده در طراحی‌های وب‌شان استفاده کنند.

۶- افزونه‌ی Octotree

Octotree فایل‌ها و فولدرهای یک پروژه در سایت GitHub را به‌شکل درختی نمایش می‌دهد و برای توسعه‌دهنده‌هایی که با پروژه‌هایی بر بستر GitHub کار می‌کنند، یک افزونه‌ی عالی و کاربردی است.  Octotree با ارایه‌ی یک نوار کناری به سبک درختی در مرورگر، به شما امکان می‌دهد که مخازن GitHub را به‌آسانی کاوش کنید و با دسترسی سریع به فایل‌ها و دایرکتوری‌های موجود در مخزن پروژه‌تان، صرفه‌جویی زمانی بسیار زیادی داشته باشید.

این افزونه، به شما کمک می‌کند تا به‌آسانی در پایگاه‌‌های داده‌ حرکت کنید و در کم‌ترین زمان و بدون نیاز به مرور دستی همه‌ی فایل‌ها، موارد مورد نظر خود را بیابید. هم‌چنین، Octotree از گزینه‌های سفارشی‌سازی نیز پشتیبانی می‌کند و به‌طور یکپارچه با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف ادغام می‌شود و تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده و کارآمد را برای شما فراهم می‌کند.

۷- افزونه‌ی Google Analytics Debugger

Google Analytics Debugger یک افزونه‌ی کاربردی است که به توسعه‌دهندگان وب و بازاریاب‌ها کمک می‌کند تا درستی عملکرد Google Analytics را بررسی و هرگونه مشکلی را برطرف کنند. با فعال کردن این افزونه، شما می‌توانید از ارسال صحیح داده‌ها به سرچ کنسول اطمینان حاصل کنید و با بررسی گزارش‌های ارسال‌شده به گوگل آنالیتیکس از هرگونه اشکالی در ردیابی داده‌های کاربران و بازدیدکنندگان سایت آگاهی داشته باشید.

Google Analytics Debugger، در مرحله‌ی توسعه و تست وب‌سایت بسیار مفید است و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که داده‌ها به‌شکلی دقیق و صحیح جمع‌آوری می‌شود.

۸- افزونه‌ی Window Resizer

Window Resizer به شما کمک می‌کند تا رسپانسیو بودن وب‌سایت را تست و بهینه کنید. با تغییر اندازه‌ی پنجره‌ی مرورگر به رزولوشن‌های از پیش‌ تعریف‌شده یا سفارشی، این امکان فراهم می‌شود تا وب‌سایت در اندازه‌های مختلف نمایش داده شود. این ویژگی به توسعه‌دهندگان و طراحان وب کمک می‌کند تا از ایجاد تجربه‌ی کاربری یکپارچه در دستگاه‌های مختلف اطمینان حاصل کنند.

با Window Resizer، توسعه‌دهندگان وب به‌راحتی می‌توانند بین رزولیشن‌های مختلف، جابه‌جا شوند و نحوه‌ی نمایش طرح و محتوای وب‌سایت را مشاهده کنند و هرگونه مشکلی مانند کوچک بودن یا هم‌پوشانی برخی المان‌ها یا فونت‌ها را برای بهینه‌سازی تجربه کاربری اصلاح کنند.

۹- افزونه‌ی React Developer Tools

React Developer Tools یک افزونه‌ی کاربردی است که به‌طور خاص برای توسعه‌دهندگان React طراحی شده است. این افزونه، مجموعه‌ای جامع از ابزارها را برای بررسی، رفع عیب و بهینه‌سازی برنامه‌های React فراهم می‌کند. هم‌چنین، به شما این امکان را می‌دهد تا با مولفه‌ها در مرورگر تعامل داشته باشید و رابطه‌ی بین آن‌ها را درک کنید.

React Developer Tools شامل ویژگی‌های اشکال‌زدایی پیشرفته است؛ به‌طوری‌که با استفاده از این ویژگی‌ها، می‌توانید مشکلات عملکردی را شناسایی کرده و بهینه‌سازی‌های لازم را اعمال کنید. برای مثال، هنگام کار بر روی یک برنامه پیچیده‌ی React این افزونه به توسعه‌دهندگان امکان را می‌دهد که درخت کامپوننت را بررسی و عناصر و مقادیر را تجزیه و تحلیل کنند و با مولفه‌ها به‌شکل مستقیم در مرورگر تعامل داشته باشند. اگر مشکلات عملکردی به‌دلیل رندرهای مکرر ایجاد شود، React Developer Tools به تعیین دقیق منبع مشکل کمک می‌کند.

۱۰- افزونه‌ی  Web Developer

Web Developer یکی از بهترین افزونه‌های گوگل کروم برای توسعه‌دهندگان وب است. این اکستنشن قدرتمند، مجموعه‌ی گسترده‌ای از امکانات و ابزارهای کمکی را برای بهبود فرآیند توسعه‌ی وب‌سایت ارایه می‌دهد. با استفاده از این افزونه، شما می‌توانید استایل‌های CSS را ویرایش کرده، کدهای جاوا اسکریپت را در لحظه فعال یا غیرفعال کرده و نتایج آن را مشاهده کنید.

هم‌چنین، Web Developer به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا عناصر صفحه وب را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند، به کدهای HTML و CSS و یا جزییات تصاویر و لینک‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند عناصر پنهان در صفحات وب را ببینند.