وبلاگ

ما همیشه بهترین خدمات را برای
مشتریان خود ارائه می دهیم

در دنیای بازی‌های آنلاین که همه‌ی بازی‌کنان از سراسر جهان به‌دنبال اتفاق‌های هیجان‌انگیز و چالش‌های جدید هستند، گیم سرورها نقشی حیاتی دارند. سرورهای بازی قهرمان‌هایی هستند که تجربه‌‌ی تعاملات چند‌نفره را به‌شکل هم‌زمان ممکن می‌سازند.

سرور بازی مانند یک پل مستحکم بازی‌کنان را از سراسر جهان به‌هم متصل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در رقابت‌های چند‌نفره و چندجانبه شرکت کنند. بدون گیم سرورها، ماهیت پویا و اجتماعی بازی‌های چندنفره از بین می‌رود. بنابر این، انتخاب یک گیم سرور قابل اعتماد و با کارایی بالا، در ایجاد تجربه‌های به‌یادماندنی بازی‌کنان بسیار مهم است.

 

گیم سرور چیست؟

گیم سرور (Game Server) یا سرور بازی یک سیستم کامپیوتری تخصصی یا شبکه‌ای از رایانه‌ها است که بازی‌های آنلاین چند‌نفره را میزبانی می‌کند و به افراد در سرتاسر دنیا اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت با یکدیگر بازی کنند. در گیم سرورها شما می‌توانید بدون هیچ محدودیت نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری به‌شکل تیمی یا تنها بازی کنید.

سرورهای بازی نقش بسیار مهمی در تجربه‌ی بازی‌های آنلاین چندنفره دارند و مانند یک هاب یا پلتفرم مرکزی عمل می‌کنند که بازی‌کنان برای تعامل و اجرای بازی به‌طور هم‌زمان به آن متصل می‌شوند. گیم سرور قوانین بازی را مدیریت کرده، اطلاعات مهم را ذخیره و به بازی‌کنان کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گیم‌سرورها به‌طور معمول با هدف ارایه‌ی بیش‌ترین سرعت و کم‌ترین تاخیر از سخت‌افزار و زیرساخت شبکه استفاده می‌کنند.

 

بهترین گیم سرور چه ویژگی‌هایی دارد؟

«بهترین گیم سرور» با توجه به تنظیم‌های مورد نیاز افراد مختلف و الزامات بازی می‌تواند متفاوت باشد. با این‌حال، چندین عامل کلیدی در تعیین کیفیت یک گیم سرور موثر هستند. پیش از همه، ثبات و قابلیت اطمینان در گیم سرورها بسیار مهم است. بهترین سرورهای بازی باید تجربه‌ی بازی روان و بدون وقفه را ارایه دهند و تاخیر، خرابی و قطعی ارتباط را به کم‌ترین میزبان ممکن برسانند.

عامل مهم بعدی مقیاس‌پذیری گیم سرور است. سرور باید بتواند جمعیت رو به افزایش بازی‌کنان را بدون کاهش میزان عملکرد، مدیریت کند. از این‌رو، ارایه‌ی گزینه‌هایی مانند انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی به توسعه‌دهندگان بازی و مدیران سرور این اجازه می‌دهند تا تنظیمات یا کنترل‌های مدیریتی را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کنند. 

در نهایت، پشتیبانی قوی و رفع فوری مشکلات به کیفیت کلی گیم سرور کمک کرده و تضمین می‌کند که بازی‌کنان و اپراتورهای سرور هنگام بروز مشکلات فنی یا سایر نگرانی‌ها، در سریع‌ترین زمان ایرادهای سرویس را برطرف کنند.

 

گیم سرورها چند نوع هستند و هر یک چه کاربردی دارند؟

گیم سرورها انواع مختلفی دارند و هرکدام ویژگی‌های خاصی را ارایه می‌دهند. بر همین اساس شما باید به‌تناسب نیازهای خود و الزامات بازی‌ موردنظرتان مناسب‌ترین سرور را انتخاب کنید. در ادامه چند نوع از بهترین گیم سرورها را معرفی می‌کنیم.

 

  • سرورهای اختصاصی / Dedicated Servers

گیم سرورهای اختصاصی، سرورهای مستقلی هستند که فقط یک بازی خاص را میزبانی می‌کنند. سرورهای بازی اختصاصی کارایی، مقیاس‌پذیری و امکان سفارشی‌سازی بالا را ارایه می‌دهند. توسعه‌دهندگان بازی یا مدیران سرور، در پیکربندی تنظیمات گیم سرور کنترل کامل دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد همه‌ی موارد مورد نیاز را نصب کرده و تعامل بازیکن‌ها را مدیریت کنند.

 

  • سرورهای نظیر به نظیر / P2P

در معماری گیم سرور P2P، بازی‌کنان به‌شکل مستقیم و بدون نیاز به سرور مرکزی، به یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع سرور معمولن در بازی‌های چند‌نفره‌ی کوچک‌ یا بازی‌هایی که یک بازیکن به‌عنوان میزبان عمل می‌کند، استفاده می‌شود.

 

  • سرورهای ابری / Cloud Servers

سرور ابری از زیرساخت محاسبات ابری برای میزبانی سرورهای بازی استفاده می‌کند. این سرورها دسترس‌پذیری بالا، مقیاس‌پذیری آسان و دسترسی جهانی را تامین می‌کنند. کلاد سرورها برای بازی‌هایی با تعداد بازیکن زیاد و یا تقاضای نوسانی، گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌آیند.

 

  • سرورهای مود شده / Modded Servers

سرورهایی هستند که به بازی‌کنان اجازه می‌دهند محتوا، قوانین یا ساختار بازی را با استفاده از تغییرات سفارشی یا «مدها» تغییر دهند. این سرورها در بازی‌هایی که از ویژگی‌های مودینگ پشتیبانی می‌کنند، محبوب هستند.

 

  • سرورهای ترکیبی / Hybrid Servers

سرورهای ترکیبی مزایای سرورهای اختصاصی و سرورهای ابری را ترکیب می‌کنند. آن‌ها از سخت‌افزار اختصاصی برای کارهای پردازشی فشرده و از زیرساخت‌های ابری برای مقیاس‌بندی و انعطاف‌پذیری بهره می‌برند. سرورهای هیبریدی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد و هزینه‌ی بهینه را برای میزبانی بازی‌های چند‌نفره در مقیاس بزرگ‌تر ارایه دهند.

 

  • سرورهای خصوصی مجازی / Virtual Private Servers

VPSها یا همان سرورهای مجازی منابع فیزیکی سرور را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند اما به کاربران این امکان را می‌دهد که کنترل بیش‌تری بر محیط سرور داشته باشند، سرورهای مجازی برای بازی‌های کوچک‌تر یا گروه‌هایی که به یک محیط سرور اختصاصی نیاز دارند، اما بودجه‌ی کافی برای این‌کار ندارند، مناسب است.

چرا سرور مجازی برای گیمرها محبوب است؟

در بخش قبل اشاره کردیم که سرور مجازی برای گیم سرورها، نوعی سرویس میزبانی است که منابع اختصاصی را در قالب یک محیط مجازی‌شده ارایه می‌دهد که به‌طور خاص برای میزبانی سرورهای بازی طراحی شده است. در سرورهای مجازی، یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود که هرکدام منابع اختصاصی، سیستم‌عامل و نرم‌افزار خود را دارند. این خصوصی‌سازی، به گیمرها اجازه می‌دهد تا کنترل و انعطاف بیش‌تری روی محیط سرور بازی خود داشته باشند.

با یک VPS برای میزبانی سرور بازی، گیمرها می‌توانند از مزایایی مانند بهبود عملکرد، ثبات و امنیت برخوردار شوند. علاوه‌بر این، فناوری مجازی‌سازی از گیم سرور در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی محافظت می‌کند. هم‌چنین گیم سرورهای مجازی، مقیاس‌پذیری بالایی دارند و این امکان برای بازی‌کنان فراهم است تا به‌راحتی منابع سرور خود را بر اساس نیاز، افزایش یا کاهش دهند.

از دیگر مزایای گیم سرور مجازی، ارایه‌ی IP ثابت است که یک شبکه ثابت و قابل اعتماد را برای سرور فراهم می‌کند. این به بازی‌کنان اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و بدون دردسر، به سرور متصل شوند. پس از اتصال، بازی‌کنان می‌توانند پرسونای دل‌خواه خود را انتخاب کنند و در دنیای بازی‌‌های مجازی غوطه‌ور شوند.

برای مثال بازی Minecraft، دارای تعداد زیادی از بازی‌کنان است و زیرساخت‌های VPS به‌دلیل توانایی‌ در مدیریت پشتیبانی از جمعیت بالای بازی‌کنان و امکان سفارشی‌سازی از طریق پلاگین‌ها و مدها، گزینه‌ای عالی برای میزبانی بازی Minecraft هستند. 

با این‌حال، در انتخاب بهترین سرور مجازی برای بازی، باید به برخی از معیارهای کلیدی توجه داشته باشید و فراموش نکنید که یک سرور مجازی قدرتمند باید منابع سخت‌افزاری با کارایی بالا و تاخیر کم را برای تجربه یک بازی روان و بدون وقفه ارایه دهد. مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری نیز، برای انطباق با افزایش تعداد بازی‌کنان بسیار مهم است. هم‌چنین، سازگاری بازی با سیستم‌عامل و نرم‌افزار برای عملکرد بهینه ضروری است. از دیگر نکات مهم که باید در نظر داشته باشید، تامین اقدامات امنیتی قوی، مانند حفاظت از حمله‌های DDoS، محافظت از داده‌ها و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز است.

البته نیازی به بررسی تک‌تک این موارد برای انتخاب بهترین سرور مجازی برای بازی، به‌شکل جداگانه ندارید. چراکه شرکت‌های معتبر ارایه‌دهنده‌ی سرویس‌های میزبانی، بیش‌تر این معیارها به‌طور پیش‌فرض اعمال می‌کنند.